STRUKTUR
1. penjawat awam perlu patuh kpd arahan.
a) nyatakan 3 isu berkaitan dgn etika seorg guru yg bersifat professional
i. Kesantunan
ii. kepedulian guru
iii. penampilan
iv. berniaga
v. kerjaya sambilan
vi. pengurus masa
vii. pengurus kwangan
b) 2 cara guru menunjukkn pnampilan yang baik dalam usaha mningkatkn etika profesionalisme
i. Patuh kpd pekeliling
ii. Mengikut prosedur kerja
iii. Patuh kpd undang2
iv. Jawapan lain…
2. Petikan dari FPK
a. 3 peringkat pkembangan seorg guru
i. Permulaan (novice)
ii. Cekap (competent)
iii. Berkesan (effective)
iv. Mahir (expert)
v. Pakar (master)
b. 2 kmahiran mjadi guru pakar
i. Mguasai dan mhayati kndungan m/pelajaran
ii. Menjdi pakar rujuk PnP
iii. Bijak mengurus masa, bahan sumber, alat pngajaran/pmbelajran
iv. Pngetahuan dan kmhiran ICT
v. Jawapan lain…
3. Dalam usaha mengharungi cabaran sms, guru perlu mempunyai kmahiran terkini. Kmahiran diperolehi mlalui kursus/sminar
a. Jelaskn 3 tujuan KT
i. Mperbaiki amalan profesionalisme
ii. Mmbentuk sifat kritis
iii. Mngnalpasti masalah pembelajran murid
iv. Jawapan lain…
b. 2 cara bgaimana guru boleh mningkatkan kemahiran
i. Mngamalkan budaya ilmu
ii. Mngamalkan budaya penyelidik
iii. Hadir kursus/seminar pndidikan
4. Pndidik alaf baru – komitmen tinggi dlm tugas
a. 3 ciri kualiti diri yg msti dimiliki olh pentadbir skolah
i. Kpimpinan
ii. Sahsiah
iii. Ilmu pngetahuan
iv. Sosial
v. Dinamik
vi. Penyelidik
vii. Jawapan lain…
b. 2 cara mngeratkan hubungan INTERPERSONAL dgn rakan skerja
i. Hormat- mhormati
ii. Bertolak ansur
iii. Bkerjasama
iv. Jawapan lain… (minum kopi d kedai…)
ESEI
1. Kod etika pguruan mjd pnduan dlm mjalankn tugas. Aspek pnting adalah tggjawab thadap pelajar.
a. Huraikn 5 cara bgmana guru dpt mnunaikn tggjawab thadap plajar
i. Utmakan kbajikan dn kselamatan murid
ii. Bsikap adil thadap stiap org murid tanpa mngira faktor jasmani, mental, emosi, politik, ekonomi, sosial, kturunan @ agama
iii. Mrahsiakn maklumat ikhtisas @ sulit mengenai murid kecuali kpd mereka yg berhak mengetahuinya
iv. Mmbimbing dn mngajar seorg murid dlm darjah sendiri @ dlm m/pljrn yg diajar di bilik darjah tnpa sebarang bayaran
v. Mngelakkn diri dari menggunakan @ dipengaruhi oleh kedudukan sosio-ekonomi murid
b. 5 cara guru mgubah pndangan masyrakat dlm konteks akauntibiliti guru
i. Mgelakkan diri dan menyebarkn sesuatu ajaran yg bertentangan dgn norma masyarakat
ii. Meghormati masyrakat setempat
iii. Mwujudkan kejasama dgn PIBG
iv. Meninggikan khidupan moral,kebudayaan dan nilai masyarakt
v. Btingkahlaku sopan dan dterima msyrakt
2. Struktur organisasi
a. 5 jawatan y trdapat dlm organisasi sekolah dan dan huraikan peranannya
Jawatan | Peranan |
GB | |
PK Kurikulm | |
PK HEM | |
PK KO | |
K. panitia | -Penyelaras Panitia Dalam Bidangnya -Mesyuarat Ketua Bidang -Perancangan Tahunan -Melaksanakan Tugas P & P -Jadual Waktu -Pemantauan &Pencerapan -Kemajuan Staf |
b. 5 ciri profesionalisme kguruan y perlu dimiliki sorg guru
i. Mberikan pkhidmatan y bkualiti
ii. Mmenuhi kperluan murid dlm plbagai aspek
iii. Sbagai pmudahcara, mmberi bimbingan, motivasidan menggerakkn murid
iv. Kmahiran mengurus bilik darjah
v. Pmbentuk nilai dan secara lgsg menjadi role model.
3. Cikgu aisah berumur 25 tahun
a. 5 kemahiran yg perlu dimiliki utk mjadi seorg guru yg professional
i. Pelan pmbelajaran peribadi
ii. Budaya mbaca
iii. Budaya menyelidik
iv. Budaya bfikir/reflektif
v. Budaya musyawarah/berbincang
vi. Budaya kolaborasi/koperatif
vii. Dan seterusnya…
b. 5 kriteria pmilihan baha yang hendak didedahkan kpd murid
i. Selaras dgn FPK
ii. X bercanggah dgn nilai masyarakat
iii. Releven dgn kurikulum
iv. Selaras dgn prinsip pedagogi
v. Mberi mkluamat terkini
vi. Cost effective
vii. Mudah diperolehi
viii. Mudah digunakan
ix. Mudahalih
x. Dan yg seterusnya…
Hanya RAMALAN bukan soalan sebenar...nak selamat baca satu buku..:)
No comments:
Post a Comment