Pembaca Blog

01 February 2011

Apa Yang Perlu Buat If Putus Cinta

Cinta memang manis dan indah bila diakhiri dgn. ikatan yang sah. Bagaimana pula dengan cinta yang putus di tengah jalan. Tentu perit utk. menghadapinya... apatah lagi bila bekerja di satu pejabat. Mungkin dengan panduan berikut sedikit sebanyak dapat mengurangkan perasaan gundah gulana, kepedihan & rasa kecewa yang dialami.




1. Berdamai dengan diri sendiri. Manjakan diri anda ie mandi sauna, urut aromaterapi dan sebagainya. Jangan ragu-ragu bersikap egois, menangislah sepuasnya jika itu yang diinginkan. Usah pedulikan komen-komen orang lain.

2. Hindari dari membuat keputusan besar kerana keadaan anda masih dalam kedukaan dan tentunya masih lagi dipengaruhi emosi.

3. Berbicara dengan orang yang anda percayai. Dengan mereka anda akan mendapatkan kata-kata bijak yang boleh menghiburkan hati.






4. Keluarlah bertemu kawan lama yang dapat membuat anda tersenyum, bahkan tertawa lebar.

5. Perbaiki penampilan diri dgn. demikian akan akan lebih mempercayai diri

6. Jangan melarikan diri, dengan mengalih perasaan kepada orang lain. Orang yang baru putus cinta cenderung ingin cepat-cepat punya kekasih baru untuk menepis kesunyian. Kesilapan besar kerana 'pelarian' tersebut bukanlah akan menyembuhkan tapi akan menimbulkan masalah baru.


7. Bermesralah dengan binatang kesayangan seperti kucing, arnab harimau, buaya.. dan sebagainya. Sedikit sebanyak akan melupakan kepedihan.

8. Jika anda membenci bekas kekasih..tulislah semua kebencian anda di sehelai kertas, lalu bakar. Hal ini hanya untuk menyalurkan emosi anda.

9. Jangan ragu memberi 'komplimen' untuk diri sendiri. Misalnya jika anda suka bunga, belilah beberapa kuntum bunga dan letakkan di mana anda suka. Ganti beberapa hari kemudian dgn. bunga lain. Suka orang, beli orang.. eh.. silap hihiii

10. Makan tepat pada waktunya. Jgn. menjadi kuat makan (emotional eater) kerana berat badan anda akan naik dengan cepat tapi jangan pula hilang selera makan kerana anda akan jadi tidak bermaya. Makanlah dengan tepat dan sihat.

11. Bersukan. Latihan fizikal selain membuat tubuh sihat dan meningkatkan stamina tapi juga terbukti dapat memperbaiki 'mood'.

12. Lakukan hobi yang anda sukai ie. membaca, menonton tv, berkebun, apa-apa je lah yang sesuai..

13. Jgn. 'trauma' oleh cinta. Jatuh cinta tidak datang hanya sekali dalam hidup. Percayalah pada keajaiban cinta.

Tambahan:- Anggaplah putus cinta itu adalah satu 'persinggahan' dalam kehidupan. Berfikirlan secara positif untuk menanganinya. Mungkin dia bukanlah yg. terbaik untuk diri anda. Sesuatu yg. terjadi ada kebaikan di sebaliknya. Sebagai seorang Islam, kepadaNYA kita mengadu apa yang tersirat di hati kita. Telah tersurat dia bukan jodoh anda, mohonlah kepada Tuhan agar andadapat melupakannya. Putus cinta bukan pengakhirnya kehidupan anda, hidup mesti diteruskan.

Pastinya pengganti yang Allah berikan nanti lebih baik dari sidia yang telah mengecewakan anda. Dengan syarat, anda berdoalah agar mendapat yang terbaik dari sebelumnya…kerana ada ketika, bagaimana cinta pun anda dengan sidia, Allah swt lah yang mendorong terputusnya cinta yang membara kerana DIA telah menyediakan yang terbaik buat anda,tapi dengan syarat, anda harus berusaha mencarinya kerana ALLAH LEBIH TAHU APA YANG KITA PERLU DARI APA YANG KITA MAHU.

semoga cinta baru yang bersenandung seirama dengan CINTA ALLAH...iaitu yang diredhai dan diberkati NYA...amin

2 comments:

Norhashimah Hamim said...

yup,you are right..

satu lagi kan saya pya pndpat la,fikir secara positif yg putus cinta itu membuatkan kita lebih matang dalam hidup, cekal menempuh masa hadapan dan menjadi seorang yang berjaya dalam hidup...

gadis melayu said...

putus cinta jgk mengajar kita supaya berhati-hati dlm memilih pasangan.. jangan tangkap muat jer.. huhuhu..^_^